Näkövammaisten mobiilipalvelu ja Verohallinto ovat vuoden it-vaikuttajia

Lehdistötiedote 6.3.2013

Tietotekniikan liitto valitsi vuoden 2012 tietotekniikkavaikuttajaksi Verohallinnon sähköisten palvelujen edistäjänä. Vuoden tietotekniikkatuotteeksi valittiin näkövammaisille tarkoitettu BlindSquare-sovellus.

”Verohallinto on sähköisten palvelujen kehittämisessä julkisen sektorin edelläkävijä. Sähköiset veropalvelut helpottavat käytännössä jokaisen suomalaisen arkea. Ne säästävät aikaa ja vaivaa – ja lisäävät näin koko yhteiskunnan tuottavuutta”, Tietotekniikan liiton toiminnanjohtaja Robert Serén perustelee valintaa.

Verohallinto on kehittänyt sähköistä asiointia koko 2000-luvun ajan.  Keskeisenä tavoitteena on ollut käyttäjäystävällisten järjestelmien luominen niin sanottuihin massapalveluihin. Henkilöverotuksessa niitä ovat esimerkiksi verokortin muuttaminen ja veroilmoituksen täydentäminen.

Yrityksille on puolestaan kehitetty sähköisiä ilmoituspalveluita. Yritykset ja yhteisöt voivat nykyisin lähettää yleisimmät ilmoitukset sähköisesti. Ne voivat myös maksaa arvonlisäveron ja muut oma-aloitteiset verot verotilille.

”Verohallinnon palveluiden sähköistäminen on ollut pitkä projekti. Tietotekniikan ansiosta olemme muuttaneet perusteellisesti toimintatapojamme. Palvelujemme sähköistäminen on hyvä esimerkki siitä, miten tietotekniikka voi parantaa tuottavuutta ja helpottaa asiointia”, sanoo Verohallinnon pääjohtaja Pekka Ruuhonen.

Verohallinto jatkaa sähköisen asioinnin kehittämistä edelleen. Tulevien vuosien suurhanke on keskeisten verotusjärjestelmien uudistaminen. Tavoitteena on ohjelmistokannan yhtenäistäminen, jotta verotukseen liittyviä prosesseja voidaan edelleen automatisoida ja nopeuttaa sähköistä asiointia.

Vuoden tuote BlindSquare-sovellus helpottaa näkövammaisten arkea

BlindSquare on Ilkka Pirttimaan kehittämä sovellus, joka yhdistää ja hyödyntää paikkatietoa, puhesynteesiä ja avointa dataa. BlindSquaren avulla sokea henkilö kuulee muun muassa sijaintinsa mukaisen osoitteen, lähimmän risteyksen, ilmansuunnat sekä halutun säteen etäisyydeltä löytyvät ravintolat, kaupat ja muut palvelut. Sovellus osaa myös opastaa kulkemaan haluttuun kohteeseen tai jäämään pois oikealla bussipysäkillä.

”Valitsimme BlindSquaren vuoden tuotteeksi, koska TTL:n mielestä se on erinomainen esimerkki yhden keksijän kehittämästä innovatiivisesta ratkaisusta, joka helpottaa elämää ja jossa julkishallinnon avoimia tietovarantoja hyödynnetään kekseliäästi”, Robert Serén kertoo.

BlindSquaren idea syntyi, kun Ilkka Pirttimaa alkoi pohtia, miten voisi toteuttaa lisättyä todellisuutta uudella tavalla.
”Aloin miettiä, miten avoimen datan lähteitä voisi yhdistää taskussa kulkevaan tietokoneeseen, jolla voi myös tuottaa puhetta. Seuraava ajatus tietysti oli, kuka tällaista tarvitsisi. Työkaverilta tuli vinkki, että sokeiden joukkoliikennettä voisi helpottaa tällä tavalla”, Pirttimaa kertoo.

Aluksi Pirttimaa tutustui sokeiden arkeen lukemalla blogeja, joiden kautta löytyi myös ensimmäinen testikäyttäjä. Näkövammaisten keskusliitossa sovellus sai innostuneen vastaanoton, ja tätä kautta tuli lisää koekäyttäjiä ja kehitysideoita.

Pirttimaa lisäsi BlindSquaren Applen sovelluskauppaan vaivihkaa toukokuussa. iPhonessa ja iPadissa toimiva sovellus sai innostuneen vastaanoton. Nyt App Storessa 14,99 dollaria maksavalla palvelulla on tuhansia käyttäjiä 55 maassa.
Pirttimaan mukaan BlindSquaren mahdollisuudet menestyä kansainvälisillä markkinoilla ovat lupaavat. Sovelluksen puhesynteesi osaa 26 kieltä, joista käännökset on tehty kymmenelle kielelle. Seuraavana vuorossa ovat viro ja portugali, sen jälkeen japani ja venäjä.

BlindSquare menestyi myös viime viikkoisessa Mobile World Congressissa, jossa se sai Global Mobile Awards 2013 -maininnan kategoriassa Paras mobiiliterveystuote tai -palvelu (Best Mobile Health Product or Service: MIPsoft for BlindSquare)

Robert Serén, toiminnanjohtaja, Tietotekniikan liitto, robert.seren <ät> ttlry.fi p. 020 741 9886