TTL palkitsi vuosikymmenen parhaat

Lehdistötiedote 27.11.2013

Tietotekniikan liiton 60-vuotisjuhlissa 26.11. julkistettiin vuosikymmenen merkittävin IT-vaikuttaja ja -tuote. Vaikuttajaksi valittiin F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen ja tuotteeksi Linus Torvaldsin kehittämä käyttöjärjestelmäydin Linux.

”Valinnat olivat oikeastaan helppoja ja hallitus päätyi näihin yksimielisesti”, kommentoi TTL:n toiminnanjohtaja Robert Serén.
Oikeastaan kysymys on jo yli 20 vuotta jatkuneista menestystarinoista, sillä Mikko Hyppönen aloitti F-Securessa vuonna 1991 tietokantakoodaajana ja Linus Torvalds julkaisi ensimmäisen version Linuxista saman vuoden syyskuussa.

Vaikuttaja – Mikko Hyppönen

”Mikko Hyppönen on listattu Foreign Policy-lehdessä maailman sadan merkittävimmän ajattelijan listalle ja hän on ainoa suomalainen, joka on kutsuttu puhujaksi kansainväliseen huippupuhujien TED-tilaisuuteen (Technology, Entertainment, Design)”, perustelee TTL:n hallitus valintaa.
Mikko Hyppösen huippuluokan osaaminen tietoturvaan ja eritysesti haitta-ohjelmien toimintatapojen analysointiin liittyen on tehnyt hänestä yhden tunnetuimmista suomalaisista ICT-asiantuntijoista.  Päivittäisten työtehtäviensä ohella Hyppönen toimii useissa luottamustehtävissä ja tukee varsinkin viimevuosina julkisuuteen nousseiden kyberturvallisuushyökkäysten ja -riskien tutkimustyötä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Tuote - Linux

Linuxin virallinen 1.0 versio julkaistiin maaliskuussa 1994. Merkittävintä siinä oli sen toimivuus Intel 386-pohjaisessa PC-tietokoneessa ja avoimesti tarjottavan lähdekoodin mahdollistava GNU GPL-lisensointimalli.
Tällä hetkellä Linux-ydin sisältää yli 7 miljoonaa koodiriviä. Sen yhteisölliseen toteuttamiseen on käytetty noin 1600 henkilötyövuotta, mikä tarkoittaisi kaupallisesti toteutettuna yli miljardin dollarin kustannusta. Mutta avoin lisensointimalli mahdollistaa uusien järjestelmien kehittämisen ja tietotekniikan tuomisen uusiin käyttötarkoituksiin erittäin kustannustehokkaasti – joskus jopa täysin ilmaiseksi.
Linux-ydin soveltuu erinomaisesti pientä kokoa ja suurta toimintavarmuutta vaativiin tarkoituksiin. Sitä käytetäänkin nykyisin myös matkapuhelimissa, televisioissa, pelikonsoleissa, autoissa, teollisuusautomaatiossa ja monissa muissa sulautetuissa ratkaisuissa.

Robert Serén, toiminnanjohtaja, Tietotekniikan liitto, robert.seren@ttlry.fi p. 020 741 9886
Tietotekniikan liitto, TTL, on valtakunnallinen ja puolueeton tietotekniikka-alalla toimivien yhdistysten yhteistyöjärjestö, joka koostuu lähes 30 alueellisesta yhdistyksestä, teemayhdistyksestä tai opiskelijayhdistyksestä. Liittoyhteisön jäseninä on 14 000 alan ammattilaista ja yli 500 tietotekniikkaa tuottavaa tai sitä käyttävää yritystä ja muuta organisaatiota. TTL:n tavoitteena on jäsenistön ammatillisen osaamisen ja arvostuksen kehittäminen. www.ttlry.fi