Tietotekniikan liitto valitsi vuoden 2010 tietotekniikkavaikuttajan ja -tuotteen

Lehdistötiedote 15.3.2011

Tietotekniikan liitto on valinnut vuoden 2010 suomalaiseksi tietotekniikkavaikuttajaksi Taneli Tikan ja tietotekniikkatuotteeksi Rovion kehittämän Angry Birds -pelin.

Vuoden tietotekniikkavaikuttajaksi valittu Taneli Tikka on sarjayrittäjä, joka nuoresta iästään huolimatta on ehtinyt sekä perustaa että tukea  montaa uuden teknologian yritystä. Taneli on toiminut muun muassa IRC-Gallerian toimitusjohtajana, Tekesin Verso-ohjelman johtoryhmässä ja TEM:in käynnistämän Vigo-ohjelman johtoryhmässä. Tanelin kokemus ja osaaminen kasvuyritysten johtamisesta ja kansainvälistymisestä tuo ohjelmiin osallistuville yrityksille erinomaista tietoa siitä, minkälaisia haasteita yrityksen kasvuvaiheessa esiintyy.

– Valinta on oikein mieluinen yllätys. On hieno juttu tulla valituksi samaan aikaan Angry Birdsin kanssa ja saada tunnustusta pitkästä yrittäjäurasta kasvuyhtiöiden parissa. Tällaiset tunnustukset ovat  omiaan antamaan kannustusta ja korostamaan yrittäjyyden keskeistä roolia tulevaisuuden Suomessa, kommentoi valinnastaan iloisesti yllättynyt Tikka.

– Haluaisin herätellä keskustelua siitä, millaisin keinoin rakennamme Suomea teollisen yhteiskunnan jälkeen. Vanhat mallit eivät enää johda parhaisiin lopputuloksiin. Tarvitsemme asenteiden, johtajuuden ja koko työn luonteen ajattelun perusteellista remonttia. Tietotekniikka on yksi voimakkaimmista työvälineistämme ja pitää sisällään ison osan mahdollisuuksista, joiden avulla Suomi voi uudistaa itsensä,Tikka pohtii.

Verkkopalveluihin ja  web-tietojärjestelmiin keskittyvän Soprano Brain Alliancen johtajana toimiva Tikka toivoo, että hän voi toimia esimerkkinä tuleville kasvuyrittäjille, kenties jopa sarjayrittäjille.

Vuoden 2010 tietotekniikkatuotteeksi valittu Angry Birds on erinomainen esimerkki suomalaisesta ohjelmistotuotteesta, joka on  onnistunut löytämään kohderyhmänsä tehokkaan ja nykyaikaisen markkinoinnin avulla. Rovion kehittämä omaperäinen kokonaiskonsepti on valloittanut maan toisensa jälkeen. Angry Birds on yksi suosituimmista peleistä sekä älypuhelimissa että muissa langattomissa päätelaitteissa.

– Mobiili- ja viihdepelit saavat yleisesti vähän tunnustusta, joten on erittäin hienoa, että pelimme valittiin vuoden tietotekniikkatuotteeksi, kommentoi Rovion perustajiin kuuluva Niklas Hed.

– Peliala on loistava ala, jossa Suomella on erittäin hyvät kasvumahdollisuudet. On kunnia olla esimerkkinä muille aloitteleville  peliyrittäjille. Olemme päässeet toteuttamaan omaa unelmaamme, ja toivottavasti innostamme myös muita tavoittelemaan unelmiaan, Hed jatkaa.

Rovion suunnitelmat hyödyntää tutuksi Angy Birdsin kautta maailmalle tutuiksi tulleita pelihahmoja laajemminkin on oiva esimerkki siitä, miten tuotteen  ympärille voi rakentaa muita palveluita ja tällä tavalla laajentaa kohderyhmää. Vuonna 2003 perustetun Rovion kotipaikka on Suomessa.

Vuoden tuotteen ja vaikuttajan valitsivat TTL:n hallitus, johon kuuluvat puheenjohtaja Esa Korvenmaa sekä jäsenet Marco Halén, Pete Nieminen, Markku Turunen, Marjo-Riitta Bruun, Päivi Hokkanen, Mitro Kivinen, Markku Silén ja Aki Siponen. Vuoden tietotekniikkatuote on valittu vuodesta 1986 ja tietotekniikkavaikuttaja vuodesta 1987 alkaen. Vuosi sitten vuoden vaikuttajaksi valittiin Sitran Mikko Kosonen ja tuotteeksi Nokian Maemo.

– Valinnallamme haluamme osoittaa, että Tietotekniikan liitto tukee uusia ratkaisuja ja tuoreita näkemyksiä. Tietoteknistä ammattitaitoa löytyy myös perinteisten ICT-piirien ulkopuolelta, sanoo Tietotekniikan liiton toiminnanjohtaja Robert Serén.

Lisää aiheesta alla:
Tietoviikko: